Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest, în calitatea sa de partener
Asociația Constructorilor de
Doi giganţi mondiali şi-au unit forţele pentru a se ajuta reciproc să supravieţuiască declinului economic, dar şi pentru a putea îndeplini normele stricte impuse de CE în privinţa poluării
Pe 7 aprilie, alianţa franco-germană a intrat în funcţiune, atrăgând în afacere pe mai vechiul partener al celor de la Renault, compania japoneză Nissan. Motivele concentrării Renault-Nissan-Daimler sunt clare şi au fost menţionate atât de Ghosn, cât şi de Zetsche: reduceri de costuri, prin utilizarea de componente comune, şi îndeplinirea normelor de poluare, care vor intra în vigoare în 2012. Numai că, pe lângă aceste două ţinte extrem de importante, cei trei parteneri au cu siguranţă şi alte obiective, mai mult sau mai puţin vizibile în acest moment.
Marca Renault pare să aibă cel mai mult de câştigat din această colaborare. Deja anunţata asamblare a viitorului Smart for Four în uzina Renault de la Novo Mesto rezolvă o parte din problema supracapacităţii cu care se confruntă, de altfel, toţi producătorii.Daimler va putea, la rându-i, graţie preluării unor motoare cu emisii reduse de la Renault, să se apropie de ţinta impusă de Comisia Europeană din acest punct de vedere. Mai important chiar, ştiinţa francezilor de a construi maşini de dimensiuni reduse poate salva de la dezastru marca Smart, care este foarte aproape de a deveni un sac fără fund pentru Daimler. Cât despre colaborarea cu Nissan, este clar că specializarea niponilor în 4X4 poate fi de mare folos modelelor de teren ale Mercedes. Şi avansul japonezilor în propulsia electrică este extrem de important pentru Daimler.
Majoritatea analiştilor sunt acum de părere că, în ciuda tristei experienţe Daimler-Chrysler, noua concentrare Renault-Nissan-Daimler poate aduce câştiguri financiare importante celor trei mărci. Ghosn a anunţat deja că se aşteaptă la reduceri ale costurilor de circa două miliarde de euro în următorii cinci ani, iar Zetsche este cel puţin la fel de optimist. Dacă ne gândim şi că valoarea de piata a concentrării formate este de 78 de miliarde de euro, iar vânzările cumulate depăşesc 6,5 milioane de unităţi, este uşor de intuit că negocierile cu partenerii de afaceri vor fi purtate de pe poziţii de forţă.
Anunţat încă de acum doi ani, fenomentul de concentrare din industria auto este tot mai vizibil. După Fiat-Chrysler, Vokswagen-Suzuki şi Renault-Nissan-Daimler, se pare că următoarea mişcare decisivă va fi făcută de grupurile BMW şi PSA Peugeot-Citröen.
Cititi articolul complet in Capital.ro